ÅPENHETSLOVEN

POlicy / Formål

Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022. Formålet med åpenhetsloven er å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjonen av varer og tjenester, og å sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Sør-Stål AS må være bevisst på hvordan verdikjeden vår påvirker verden rundt oss, og hvordan vi kan redusere risikoen for at vi forårsaker eller medvirker til brudd på menneskerettigheter. For å forstå risikoen for eventuelle brudd i hele vår verdikjede og sette inn tiltak der det er nødvendig pålegger loven oss å gjennomføre aktsomhetsvurderinger.

 Aktsomhetsvurderingene våre omfatter følgende områder:

  • Menneskerettigheter.

  • Sysselsetting og forholdet mellom partene i arbeidslivet.

  • Bekjemping av bestikkelser, tilbud om bestikkelser og pengeutpressing.

Ansvar

Åpenhetsloven er forankret i Sør-Stål AS sitt styre og ledelse. Daglig leder er overordnet ansvarlig for rutinen og skal i samråd med produksjonsleder sikre gjennomføringen av aktsomhetsvurderingen.

Rutine og omfang

Rutinen i selskapet skal bidra til at vår virksomhet og vårt samarbeid med leverandører fremmer åpenhetslovens formål og informasjonsplikt, samt sikre at vår virksomhet oppfyller krav til å utføre og redegjøre for aktsomhetsvurderinger.

Rutinen omfatter aktsomhetsvurderinger knyttet til direkte og indirekte innkjøp i vår virksomhet. Aktsomhetsvurderingen skjer etter en risikobasert tilnærming.

Beskrivelse og gjennomføring

Gjennomføring av aktsomhetsvurderinger skal baseres på OECDs modell for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv. Modellen har seks trinn som beskriver hvordan vi kan jobbe for mer ansvarlig forretningspraksis. For å gjøre en god jobb med aktsomhetsvurderingen krever det at vi er åpne og ærlige om utfordringer og håndterer dem på best mulig måte i samråd med våre interesser

1. Forankring i virksomheten.

Til grunn for vårt arbeid har vi våre systemer for HMS, kvalitet og etiske retningslinjer for leverandører.  

2. Kartlegging av vår påvirkning på mennesker, samfunn og miljø.

Gjennom kartlegging av risikobildet i vår verdikjede identifiserer vi risikoen for negativ påvirkning og kan prioritere vesentlige risikoområder for grundigere kartlegging. Det innebærer risikovurdering iht. råvarer, bransje og geografi. Basert på risikokartlegging og prioritering/vesentlighetsvurdering skal konkrete tiltak vurderes og besluttes av ledelse og/eller eventuelt styret.

3. Stanse, forebygge eller redusere negativ påvirkning.

Basert på risikovurderingen og prioritering av risiko skal det utarbeides planer med tiltak som iverksettes for å stanse, forebygge og redusere risiko for negativ påvirkning. Dette kan være oppfølging av en leverandør.

4. Overvåking, gjennomføring og effekt av tiltak.

Vi skal ha jevnlig gjennomgang av våre tiltak og planer for å sikre at disse har ønsket effekt.

  • Det skal avholdes arbeidsmøte for gjennomføring av aktsomhetsvurderinger minst 1 gang pr. år i forbindelse med kvalitetsrevisjoner.

  • I arbeidsmøtet foretas risikokartlegging knyttet til våre innkjøp av varer og tjenester.   

  • Basert på risikokartlegging og prioritering/vesentlighetsvurdering skal områder for forbedring og tiltak prioriteres.

Dersom våre ansatte får mistanke og/eller kjennskap til avvik iht. Åpenhetsloven i vår verdikjede skal det umiddelbart rapporteres til daglig leder. Daglig leder har ansvar for at avvik behandles, eventuelt sørge for revurdering av aktsomhetsvurderinger og sørge for skriftlig dokumentasjon av arbeidet.

5. Kommunikasjon av hvordan negativ påvirkning/skade er håndtert.

Resultatet av risikokartlegging dokumenteres i en skriftlig redegjørelse. Vi opplyser i tråd med åpenhetsloven i årsberetningen om rutiner, tiltak og risiko, samt hvor redegjørelsen er tilgjengelig. Redegjørelsen gjøres innen 30. juni hvert år.

Enhver har iht. åpenhetsloven ved skriftlig forespørsel rett på informasjon om hvordan vår virksomhet håndterer faktiske og mulige negative konsekvenser knyttet til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i våre leverandørkjeder. Dette omfatter både generell informasjon og informasjon knyttet til en særskilt vare eller tjeneste som virksomheten tilbyr.

Dersom vi mottar krav om informasjon, skal daglig leder vurdere og godkjenne svar som skal sendes jfr. punkt om ansvar.

6. Gjenoppretting der dette er nødvendig.

Dersom vi avdekker at avvik har skjedd skal vi vurdere om vi i samarbeid med andre ledd i verdikjeden kan bidra til gjenoppretting. OECD er tydelig på at ‘’Selskaper forventes å opptre i tråd med lover og normer lokalt, samt å vurdere, forebygge og håndtere brudd på menneskerettigheter og arbeidsrettigheter, miljøskader og bestikkelser som følge av egen virksomhet, hos leverandører og andre forretningsforbindelser.’’